divendres, 27 de març del 2020

I ARRIBA... LA JAIA COREMA!!!




BON DIA NINS I NINES!!!

QUÈ TAL LA SETMANA???

JA TORN A SER AQUÍ I AVUI US HE DUIT UN REGALET MOLT ESPECIAL, ÉS UN CONTE!!!

EN BAO I ELS SEUS AMICS!!!

EL VOLEU VEURE??? IDÒ MIRAU, MIRAU...





MISCEL·LÀNIA CUINAM


Aquesta setmana des de Miscel·lània us proposam una recepta de cuina esquisita i molt nostra: l’elaboració de galletes d’oli, però ben especials, ja que les farem amb alguna herba aromàtica.

RECEPTA GALLETES D’OLI
 INGREDIENTS PER  FER UNES 40 GALLETES:
-      100 ML D’AIGUA
-      100 ML D’OLI D’OLIVA SUAU
-      1 CULLERADA DE POSTRES  DE SAL
-      15 GRAMS DE LLEVAT ( LLEVAT FRESC)
-      400 GRAMS DE FARINA NORMAL
-       HERBES AROMÀTIQUES: ORENGA, ROMANÍ, ALFABAGUERA, ETC

  1.    . En un bol gran mescla la farina, el llevat , la sal i l’herba aromàtica seleccionada.
  2.     A continuació, fes un forat al mig amb la mà i afegeix l’oli i l’aigua tèbia a poc a poc mentre pastes.
  3.     Guarda sempre un poc d’aigua per si fos necessari emprar-la tota. Ha de quedar una massa compacta com una coca, tot i que no fa falta pastar-la gaire.
  4.     Fes-ne una bolla i deixa-la tapada durant una hora en un lloc calent de la casa perquè fermenti i pugi.
  5.     Una vegada la massa hagi duplicat gairebé la seva mida, encén el forn a 200ºC amb calor dalt i baix.
  6.     Sobre una superfície enfarinada, estira la massa amb l’ajuda d’un rodet fins que tengui un gruix d’uns 7 mm aproximadament.
  7.    Amb l’ajuda d’un tap o un motllo rodó d’uns 3-4 cm de diàmetre, ves fent forats a la massa per marcar les galletes i pica-les amb un escuradents per aconseguir els tradicionals clotets de les galetes d’oli.
  8.     Col·loca les galletes en una safata damunt de paper d’enfornar o damunt una lleugera capa de farina perquè no s’aferrin i enforna-les durant uns 15 – 20 minuts aproximadament o fins que estiguin ben daurades per damunt.
  9.     Una vegada s’hagin refredat, guarda-les en un pot hermètic i gaudeix-ne com prefereixeis: totes soles, amb paté, amb formatge, amb sobrassada…

La seva elaboració és molt senzilla, anam mesclant els diferents ingredients i us proposam que a més a més d’anar tocant, ensumant i tastant els ingredients, treballeu amb els infants la seva mesura . D’aquesta manera, si els feim esment amb la manera de pesar amb la bàscula tradicional o digital, així com comparant amb diferents recipients, estarem treballant les habilitats logicomatemàtiques. Amb els més petits podem treballar-ho a partir de tassons, cullerades ( quantitats més concretes) i amb els més grans ja podem introduir les diferents quantitats amb els nombres corresponents.

També treballarem la motricitat fina sobretot amb les herbes aromàtiques per fer-ne bocinets, tallant i separant amb els dits les seves fulles. Podem parlar de que hi ha plantes que fan olor i plantes que no ( comparant amb plantes i flors de la primavera que podem tenir al nostre jardí o balcó, o dins casa). Ensumarem aquestes plantes aromàtiques i explicarem si ens agraden o no aquestes olors, si ens recorden a qualque cosa.
Un pic feta  la mescla i forma de les galetes ( on treballarem també el modelatge, les formes arrodonides), amb un escuradents farem els foradets a les galletes, i així tornarem a treballar la concentració i motricitat fina.

Pensau a degustar aquestes galletes tan delicioses i a  més a més a ensumar-les amb cura. Podem animar els infants a que comparin el seu aroma i gust amb altres galletes d’oli que tenguem pel rebost.

     Un cop fetes les  galletes, us  animam també a que els infants, cadascú en el seu nivell i de manera lliure, faci una petita feineta amb una representació gràfica, un dibuix  de com han quedat les galletes .

Molt bon cap de setmana i gaudiu d’aquest berenar de galletes tan fantàstic!

dijous, 26 de març del 2020

JUGAM AMB EL NOM PROPI I ELS DELS COMPANYS

LA PROPOSTA D’AVUI DIJOUS ÉS FER FEINA AMB EL NOM PROPI (EN MAJÚSCULES) I TAMBÉ ELS DELS COMPANYS DE L’AULA. 

VOS DEIX AQUÍ LES FOTOGRAFIES DE TOTS ELS DIMONIONS I DIMONIONES:


AL LLARG DEL CURS HEM ANAT TREBALLANT ALGUNES LLETRES INICIALS DELS INFANTS DE LA CLASSE. LES LLETRES QUE JA HEM TREBALLAT SÓN: A, O, N, Y, T, J, M, L, S, V, P. QUAN FEIM EL SEU SO, L’ASSOCIAM AL MOVIMENT QUE ENS VA ENSENYAR FA UNS DIES NA CRISTINA (LA MESTRA A.L.). ALGUNS INFANTS JA HO DOMINEN!!! POSAU EL VIDEO DE NA CRISTINA PER RECORDAR (Clicau aquí)

A MÉS DE RECORDAR EL SO I EL SAURINEMA (MOVIMENT), PODEM FER AQUESTES ACTIVITATS:

- FER LES LLETRES DEL NOM PROPI AMB PLASTILINA COPIANT-LES D’ALGUNA TARGETA ON ES VEGI CLAR EL NOM EN MAJÚSCULA.

- FER LES LLETRES INICIALS D’ALGUNS COMPANYS AMB PLASTILINA (ES PODEN COPIAR PERQUÈ TENGUIN QUALQUE REFERENT)

- SI A CASA TENIU LLETRES MAGNÈTIQUES, CERCAR I COL.LOCAR LES DEL NOM PROPI (COPIANT-LES D’UN REFERENT). SI NO EN TENIU, TALLAU TROSSOS DE CARTRÓ PETITS I ESCRIVIU LES LLETRES.

- CERCAR LES LLETRES DELS COMPANYS.

- POSAR UNA SAFATA (BANDEJA) PLENA DE SAL, ARENA, SUCRE, ... PER TRAÇAR LLETRES A DINS AMB UN DIT. EN VOLER BORRAR BASTA PASSAR LA MÀ PLANA.

- CERCAR I RETALLAR LLETRES A UN DIARI O REVISTA (MAJÚSCULES), I FER EL NOM PROPI, CERCAR LES LLETRES DELS COMPANYS, ...

- SI ELS INFANTS ESTAN DISPOSATS A PRACTICAR EL NOM PROPI ESCRIT, NO HI HA CAP PROBLEMA. TENDREM EN COMPTE PERÒ:

  • ELS INDICAREM QUE COMENÇAM A FER LES LLETRES D’ESQUERRA A DRETA.
  • ELS TRAÇOS DE LES LLETRES INTENTAREM QUE SIGUIN DES DE DALT CAP A BAIX, I D’ESQUERRA A DRETA SEMPRE QUE SIGUI POSSIBLE.
  • ÉS NORMAL QUE ELS INFANTS GIRIN LLETRES, HO PODEM DIR SUTILMENT.
  • SI VOLEU FER SERVIR LLAPIS, RETOLADOR... MIRAREM QUE ELS AGAFIN BÉ FENT LA PINÇA
UNA BESADA MOLT GRAN, SEGUIM EN CONTACTE DIMONIONS I DIMONIONES!!!       😘♥️🌈☀️

dimecres, 25 de març del 2020

VIDEOS QUE M’ENVIAU... ♥️

AQUÍ TENIU ALGUNS AMIGUETS QUE HAN ENVIAT VIDEOS AMB ACTIVITATS.
VOS ENYOR!!!







VOS ENYOR, PETITS!

AQUÍ VOS DEIX UN MUNTATGE DE LES FOTOGRAFIES QUE M’HEU ANAT ENVIANT PER CORREU. ESTIC MOLT CONTENTA DE VEURE LES VOSTRES CARETES I DE VEURE LES ACTIVITATS TAN XULES QUE FEIS A CASA. SENSE CAP DUBTE ELS VOSTRES PARES ENS HO POSEN FÀCIL I S’IMPLIQUEN MÉS QUE MAI. MOLTES GRÀCIES!

ALGUNA FAMÍLIA HA ENVIAT VIDEOS, QUE NO ES PODEN VEURE A LA PRESENTACIÓ. MOLT CONTENTA I AGRAÏDA DE LA VOSTRA COL.LABORACIÓ!



MANS FINES A CASA


BON DIA DIMONIONS I DIMONIONES!

Avui toca mans fines, per això vos propòs un joc molt similar als que fem a l'escola a partir del qual podem treballar i estimular no tan sols la motricitat fina, sinó també l'habilitat oculomanual i conceptes matemàtics de numeració, comptatge o classificació.
Vos deix a continuació un vídeo amb totes les passes a seguir i les possibilitats de treball a partir del material utilitzat. 

ENDAVANT! Esper que vos agradi!



 Si teniu algun dubte em podeu escriure a:

kikafornes@ceipmiquelduranisaurina

UNA BESADA MOLT FORTA. FINS AVIAT!


dimarts, 24 de març del 2020

FEIM FRASES

Bon dia!!
Sóc na Cristina, sa mestra d'audició i llenguatge.
Avui venc amb alguna idea per ajudar al més peques a tornar-se experts en l'art de xerrar!
Jeje, tant de bo fos tan fàcil!
La veritat és que, com tots els papis hem pogut comprovar, els canvis en el llenguatge dels nostres petits son ràpids i de vegades ben grossos. Passam de dir només algunes paraules per demanar allò que necessitam (mamà, papà, aigua...) a fer frases i contar coses en un temps relativament molt curt.
De vegades, aquesta expressió en paraules s'allarga un poquet més del que esperaríem, tal vegada perquè el germà o el cosí va ser més ràpid, o més hàbil, però ja sabem que no tots som iguals i que cada nin té el seu ritme.
Encara així, és veritat que l'entorn també pot ajudar a donar una empenteta acompanyant al nin en les seves produccions i una manera pot ser ajudar-lo a formar frases completes, curtes però amb significat ple i, al manco, de tres elements. 
I a cada cosa pel seu nom!
Jo, sempre recoman que no es facin correccions directes sinó que es recoeixin les produccions dels peques i es refaci la mateixa frase però amb una estructura més correcta i ampliant el model si pot ser. Per exemple:
Infant: "toxo pum!"
Adult: "Si, el cotxe ha caigut. Ha fet un bon renou: pum!. S'ha romput?"

Un joc que agrada molt i els ajuda amb la Consciència Lèxica (el llenguatge està format per paraules, cadenes de sons amb significat complet) és el de formar frases i contar les paraules que tenen. A fi de fer-ho més lúdic, podem pegar un bot per cadascuna de les paraules que formen aquesta frase, o fer una passa envant fins veure on arriba, o posar un paper per a cada una de les paraules, pintar una retxeta a un paper, o una pissarra, omplir un pot amb papers on cada paper és una paraula... 

I com a mostra un botó, d'exemple un parell de fotos d'un dia al taller d'EI 3A:
Miravem un dibuix, deiem una frase, posaven un aro en terra per a cada paraula, tornavem cap enrera pegant un botarro a cada aro dient la frase : 1 bot/ 1 paraula i recolliem els aros contant-los: "aquesta frase té X paraules".


Frase: "El nin dibuixa un arbre"
(anam posant els aros, 1 aro per cada paraula)





















"La mama berena pa i suc"
(tornam enrera botant i dient un altre pic la frase, 1 bot per cada paraula)



I mirau quina frase més llarga podem fer: "La nina i el nin juguen a la piscina"


Idò va ser divertidíssim i sense adonar-se'n varem començar a treballar prerequisits que ens serviran per millorar en parla i més faran sa base per tenir una bona lectoescriptura...
No és cert que si reconeixen les paraules dins una frase en començar a escriure serà més fàcil que entenguin la separació entre les mateixes? 😏

Idò aquí vos deix sa meva proposta, fer una cosa similar al que vos he explicat adalt; podeu mirar un dibuix (un conte, una revista, una imatge a sa tele...) i fer una frase que conti què passa; o fer una frase entre els que sigueu afegint una paraula cadascú.. etc, etc... 

Per si algú l'interessa tenir dibuixos que jo utilitzo a l'aula, aquí vos deix una presentació amb els mateixos i que a més podeu utilitzar de manera interactiva 
(Alerta, surt un missatge demanant contrasenya, no cal, només anau a la fletxa de descarregar i ho tendreu sense problemes!)

Feim frases 1                                     Feim frases 2                                       Feim frases 3

Per qualsevol consulta, sabeu que estic disponible al meu correu: cristinasobrino@ceipmiquelduranisaurina.com i vos contestaré de 9 a 14h. 

Una besada ben grossa, fins aviat!


PS: Per si vos interessa, al bloc de SUPORT demà hi haurà entrada amb Consells per estimular el llenguatge!